Ιστορικό Μουσειο Ηρακλείου

Δημοσιεύτηκε στις 13 Δεκεμβρίου, 2018
ΚατηγορίαΜουσείο
Βαθμολογία
0.0
Κατάσταση Ανοικτό τώρα

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης σχεδιάζονται με βάση δύο παιδαγωγικούς άξονες· ότι αφενός δεν προσλαμβάνουν όλοι οι μαθητές τη γνώση με τον ίδιο τρόπο και αφετέρου, πως για την επίτευξη αυτού του στόχου χρειάζεται η αλληλεπίδραση των μαθητών με το περιβάλλον τους. Με αυτή την αφετηρία, επομένως, προσπαθούμε σε έναν «άτυπο» εκπαιδευτικό φορέα όπως είναι το Μουσείο, να δημιουργούμε πλούσιες εμπειρίες μάθησης, παροτρύνοντας τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν πολλές και διαφορετικές αισθήσεις προκειμένου να εξερευνήσουν με φαντασία τον πλούτο της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα στοχεύουν στο να δημιουργήσουν ευκαιρίες στους μαθητές προκειμένου να αναπτύξουν πολλές και διαφορετικές δεξιότητες, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα τους, να ενδυναμώσουν την παρατηρητικότητα τους, να προωθήσουν την κριτική σκέψη  και την ομαδική συμμετοχή.
Στόχος του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων είναι να αποτελέσει έναν έγκυρο και δημιουργικό σύνδεσμο ανάμεσα στις πλούσιες συλλογές του Μουσείου και στη μοναδικότητα του κάθε μαθητή. Θεμελιώδης επιδίωξη παραμένει να ερμηνεύσουμε και να ζωντανέψουμε με τρόπο εύληπτο όλα όσα υπάρχουν πίσω από τις βιτρίνες του Μουσείου και να αναδείξουμε τις εποχές, τους πολιτισμούς, τις ιδέες και τα πρόσωπα που συνδέονται με αυτά, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα γόνιμο έδαφος για να καρποφορήσει η σπίθα της γνώσης σε κάθε μαθητή.

Δράσεις για σχολεία

Διαμαντής Διαμαντόπουλος, ένας ζωγράφος-μια εποχή

Με αφορμή τα έργα της περιοδικής έκθεσης ΤΕΡΑΤΟΛΟΓΙΕΣ-Από την Ιστορία του Ανθρώπου, του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, που εκτίθενται στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης από τον περασμένο Μάρτιο, θα πραγματοποιηθεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές Λυκείου με θέμα τη ζωή και το έργο του πρωτοπόρου ζωγράφου του 20ού αιώνα. Το πρόγραμμα στοχεύει να φέρει τους μαθητές σε επαφή με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής του ζωγράφου, (Μικρασιατική καταστροφή, Κατοχή και Εμφύλιος, Δικτατορία, Μεταπολίτευση) και πως η Ιστορία επέδρασε στην καλλιτεχνική δημιουργία του ζωγράφου. Ταυτόχρονα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιχειρεί να διερευνήσει θέματα καλλιτεχνικής εικονογραφίας όπως η απεικόνιση της Απληστίας στην παγκόσμια Τέχνη.

Μια βόλτα στα ενετικά τείχη

Απευθύνεται στις Ε΄, ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού

Το νέο αυτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με αφετηρία τη Μακέτα της πόλης του Ενετικού Ηρακλείου, που βρίσκεται στην αίθουσα ΑΝΔΡΕΑ Γ. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης, στοχεύει να μυήσει τους μαθητές στις ιδιαιτερότητες της τοπικής ιστορίας και να και να αναδείξει το ιστορικό βάθος της πόλης και των μνημείων της από το βενετσιάνικο παρελθόν μέχρι σήμερα. Το πρόγραμμα διάρκειας 2 ωρών περιλαμβάνει αφενός επιτόπια παρατήρηση και έρευνα της ενετικής Μακέτας όσο και των υπόλοιπων εκθεμάτων του Μουσείου που σχετίζονται με αυτήν και αφετέρου επιτόπια παρατήρηση μέρους των τειχών. Η διαδρομή έρευνας που ακολουθείται είναι η εξής: Οδοί: Χάνδακος, 1866, Έβανς (σημεία έρευνας: Σιταποθήκες/Κρήνη Μοροζίνι/Πύλη Βολτόνε/Κρήνη Μπέμπο/Πύλη Ιησού, επιτόπια παρατήρηση μέσα και έξω από την πύλη και πάνω στα τείχη.) Σε κάθε στάδιο το πρόγραμμα πλαισιώνεται με εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Πρόσκληση σε Βυζαντινό Γεύμα-Γνωριμία με τη διατροφή των Βυζαντινών.

Απευθύνεται στις Ε΄, ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού
Διάρκεια: 8 Οκτωβρίου 2018 – 7 Ιουνίου 2019
Η εκπαιδευτική αυτή δράση του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης αξιοποιεί εκπαιδευτικά την Συλλογή των Κεραμικών που βρίσκεται στο ισόγειο του ΙΜΚ και θέτει ως στόχο τη γνωριμία των μαθητών με πτυχές του καθημερινού βίου των Βυζαντινών, όπως είναι οι διατροφικές συνήθειες των κατοίκων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά την δεύτερη Βυζαντινή Περίοδο. Οι μαθητές μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό και επιτόπια παρατήρηση των βυζαντινών κεραμικών του Μουσείου, επιδίδονται σε ποικίλες δραστηριότητες αναζήτησης και εικαστικής δημιουργίας ενώ καλούνται να αναπαραστήσουν ένα βυζαντινό γεύμα, τοποθετώντας στο τραπέζι τα απαραίτητα μαγειρικά και επιτραπέζια σκεύη.

Προορισμός: Μοντέρνα Τέχνη

Απευθύνεται: σε μαθητές του νηπιαγωγείου καθώς και της Α΄, Β΄τάξης του δημοτικού σχολείου

Με αφορμή την έκθεση γλυπτών της Ναταλίας Μελά, πραγματοποιείται ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανακάλυψης που στοχεύει να φέρει τα παιδιά σε επαφή με την τέχνη του objet trouvé και των ready made γλυπτών. Πώς, μεταλλικά, χάρτινα και πλαστικά αντικείμενα καθημερινής χρήσης μετατρέπονται σε γλυπτικές συνθέσεις; Στην έκθεση, παρουσιάζονται επιλεγμένα έργα της γλύπτριας, χάρτινα και μεταλλικά, που εκτίθενται για πρώτη φορά στην Κρήτη. Μικρά ζώα και πουλιά, πολεμιστές και εργαλεία, έργα που χαρακτηρίζονται από την αντισυμβατική χρήση των υλικών τους, βρίσκουν θέση στη Γλυπτοθήκη του ΙΜΚ. Τοποθετημένα, ανάμεσα στα λίθινα και μαρμάρινα γλυπτά της βυζαντινής και της ενετικής περιόδου, δημιουργούν ενδιαφέρουσες –σχεδόν αιφνιδιαστικές– σχέσεις με τα γλυπτά της μόνιμης συλλογής, σχέσεις που ερεθίζουν το ενδιαφέρον (και τις αισθήσεις) των επισκεπτών.

Γνωριμία με τη Μεταβυζαντινή Τέχνη, μέσα από τη Συλλογή Ζαχαρία Πορταλάκη

Απευθύνεται στη Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στοχεύει να φέρει τους μαθητές σε επαφή με την τέχνη της φορητής εικόνας και την εξέλιξή της μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης ως τον 20ό αιώνα, σε όλο τον ορθόδοξο κόσμο. Με αφορμή τις εικόνες της Συλλογής Ζαχαρία Πορταλάκη (15ος -20ός αιώνας) και έργα από την Κρήτη, τα Ιόνια νησιά, τις Κυκλάδες, την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και τα Βαλκάνια και τη Ρωσία, οι μαθητές γνωρίζουν τα κεντρικά χαρακτηριστικά της μεταβυζαντινής τέχνης, και με πλούσιο εποπτικό υλικό και παιχνίδια παρατήρησης που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την ηλικία αυτή, πειραματίζονται με τεχνικές κατασκευής των εικόνων, μαθαίνουν για την εκκλησιαστική ζωγραφική και τη σημασία της ιστόρησης των ναών, για τη βυζαντινή γραφή και πολλά άλλα.

Μαρτυρίες ενός πολέμου

Απευθύνεται σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, στην Α΄ τάξη του Λυκείου και στις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού

Για την υλοποίηση του προγράμματος αξιοποιείται η μόνιμη έκθεση για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σκοπός του προγράμματος είναι να αποκτήσουν τα παιδιά έγκυρη γνώση και σαφή επίγνωση για την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Κρήτη (Πόλεμος του ’40, Μάχη της Κρήτης, Κατοχή και Αντίσταση). Με αρωγό και άξονα τα αντικείμενα που εκτίθενται, καθώς και μέσα από ντοκουμέντα ήχου και εικόνας τα παιδιά θα ανακαλύψουν μια άλλη πλευρά του πολέμου. Οι μαρτυρίες των ανθρώπων που βίωσαν τα γεγονότα θα ξεδιπλώσουν με τρόπο άμεσο την θηριωδία μιας πολεμικής σύγκρουσης και τα παιδιά μέσω κατευθυντήριων ερωτήσεων, δραστηριοτήτων και παιχνιδιών, καλούνται να εκφράσουν προβληματισμούς και διαπιστώσεις για τις καταστροφές και τα προβλήματα που προκαλεί μια πολεμική σύγκρουση καθώς και τις επιπτώσεις στον άμαχο πληθυσμό.

Επιπλέον, όπως προβλέπεται και σε άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου, τα παιδιά θα παροτρύνονται να συνεχίσουν την έρευνά τους στο σχολικό, οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον, καταγράφοντας προσωπικές μαρτυρίες και εντοπίζοντας χώρους και αντικείμενα σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα.

Μονοπάτια μέσα στην πόλη, δρόμοι μέσα στην Ιστορία

Απευθύνεται: στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο

Με αφετηρία τη Μακέτα της πόλης του Ενετικού Ηρακλείου, που βρίσκεται στην αίθουσα ΑΝΔΡΕΑ Γ. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης, σχεδιάστηκε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιδιώκει, τόσο μέσα από την αξιοποίηση της ίδιας της Μακέτας όσο και των υπόλοιπων εκθεμάτων του Μουσείου, να μυήσει τους μαθητές στις ιδιαιτερότητες της τοπικής ιστορίας και να αναδείξει το ιστορικό βάθος της πόλης και των μνημείων της από το βενετσιάνικο παρελθόν μέχρι σήμερα.

Νίκος Καζαντζάκης, ένας ταξιδευτής σε τόπους και ιδέες

Απευθύνεται σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, στην Α΄ και Β΄ τάξη του Λυκείου και στις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού
Σκοπός του προγράμματος, τόσο μέσα από την ξενάγηση στις Συλλογές του Μουσείου, όσο και μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες, είναι να γνωρίσουν οι μαθητές βιωματικά την πολυδιάστατη προσωπικότητα του συγγραφέα, διανοούμενου, κοσμοπολίτη, ταξιδευτή Νίκου Καζαντζάκη.

Το πρόγραμμα συνδυάζει θεωρία και πράξη και με βοηθό ένα εκπαιδευτικό φυλλάδιο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε ηλικίας, οι μαθητές περιηγούνται στις αίθουσες, παρατηρούν τα εκθέματα και μέσα από δραστηριότητες, εκπαιδευτικά παιχνίδια και προβολές, ανακαλύπτουν και δημιουργούν. Πέρα από την σκιαγράφηση του ίδιου του συγγραφέα, τίθεται ως στόχος η γνωριμία των μαθητών με τα ιστορικό-κοινωνικά συμφραζόμενα της εποχής μέσα στην οποία ζει και εμπνέεται ο συγγραφέας, καθώς και η επιρροή που άσκησε το έργο του Νίκου Καζαντζάκη σε άλλους δημιουργούς.

Απώτερη φιλοδοξία του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να ενθαρρύνει τους μικρούς επισκέπτες στο να μελετήσουν συστηματικότερα το συγγραφικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη.

Υφαίνουμε;

Απευθύνεται στην Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού

Σκοπός του προγράμματος είναι να κατανοήσουν τα παιδιά την αλληλουχία πρώτη ύλη - νήμα - ύφανση - ύφασμα. Να συνειδητοποιήσουν το χρόνο και τον κόπο που απαιτούνται για την κατασκευή του υφάσματος και των ενδυμάτων χωρίς την παρέμβαση της μηχανής. Να γνωρίσουν, όσο είναι αυτό δυνατόν, τις διαδικασίες προετοιμασίας της πρώτης ύλης και κατεργασίας του νήματος μέσα από κατάλληλο εποπτικό υλικό (αυθεντικά εργαλεία, βίντεο, φωτογραφίες, κείμενα κ.λπ.). Να δοκιμάσουν και τα ίδια να υφάνουν. Τα παιδιά με την ενεργό συμμετοχή τους, ανακαλύπτουν και παρατηρούν ό,τι υπάρχει μέσα στην ειδικά διαμορφωμένη έκθεση. Στη συνέχεια, γνωρίζουν τα βασικά είδη των παραδοσιακών κρητικών υφαντών και τη χρήση τους, την ποικιλία των μοτίβων και το συμβολισμό τους.

Ελ Γκρέκο: Το μεγάλο ταξίδι - Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Απευθύνεται: σε μαθητές του νηπιαγωγείου καθώς και της Α΄, Β΄ τάξης του δημοτικού σχολείου

Για τους μαθητές του νηπιαγωγείου καθώς και της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου, σχεδιάστηκε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με αφετηρία τους δύο πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, που βρίσκονται στο Ιστορικό Μουσείο, [ Η Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά (1570) και η Βάπτιση του Χριστού (1569)]. Κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, μέσα από ποικίλες εικαστικές δραστηριότητες και εποπτικό υλικό, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το έργο, τη ζωή, τις μετακινήσεις και την εποχή του ζωγράφου

«Φωτόδεντρο ή αλλιώς ...Poet-tree»

Απευθύνεται στην Α΄, Β΄ τάξη του Δημοτικού και στο Νηπιαγωγείο
\
Το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΙΜΚ προσφέρει στον Κοινωνικό Χώρο των Ιδρυμάτων Καλοκαιρινού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Φωτόδεντρο ή αλλιώς...Poet-tree» το οποίο πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το έτος 2011-2012 στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν και πραγματοποιείται στην αίθουσα Οδυσσέα Ελύτη του Κοινωνικού Χώρου. Η εκπαιδευτική δράση απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και μαθητές της Α΄ και Β΄ Δημοτικού και στοχεύει μέσα από ποικίλες δραστηριότητες στη γνωριμία των παιδιών με την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη.

Ο κύκλος του ψωμιού

Απευθύνεται στην Α΄, Β΄, Γ΄ τάξη του Δημοτικού και στο Νηπιαγωγείο

Το πρόγραμμα στοχεύει, αφενός στη βιωματική γνωριμία των παιδιών με το Λαϊκό Πολιτισμό της Κρήτης και αφετέρου στην επαφή και γνωριμία με την Ιστορία της Τέχνης και το πως απεικονίστηκαν μέσω κυρίως της ζωγραφικής οι διαδικασίες παραγωγής του ψωμιού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη στο Κρητικό Σπίτι που έχει ανασυσταθεί στο Ιστορικό Μουσείο, την “ανακάλυψη” μέσα σ’ αυτό των πρώτων υλών και των εργαλείων για την παραγωγή του ψωμιού, συνεχίζεται με διαδραστικό, μουσικοκινητικό παιχνίδι, εκπαιδευτική προβολή, και ολοκληρώνεται με το πλούμισμα του κρητικού ψωμιού αν πρόκειται για παιδιά νηπιαγωγείου, είτε με τη δραστηριότητα «το καλάθι του γεωργού», αν πρόκειται για παιδιά δημοτικού. Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά στρώνουν το τραπέζι του με τα προϊόντα που υπάρχουν μέσα στο καλάθι του, τα οποία ο γεωργός παρήγαγε μόνος του, σε συγκεκριμένες εποχές. Τα παιδιά κάνουν τις συγκρίσεις τους ανάμεσα στην κρητική-μεσογειακή διατροφή και τις δικές τους διατροφικές συνήθειες, ενώ ταυτόχρονα ανακαλύπτουν τις πρώτες ύλες της φύσης.

Μουσειοσκευές “Ο κύκλος του ψωμιού”

Απευθύνονται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού και στο Νηπιαγωγείο

Χρόνος δανεισμού: 15 ημέρες

Για τα απομακρυσμένα σχολεία του νομού Ηρακλείου καθώς και των υπόλοιπων νομών της Κρήτης και της Ελλάδας, καθώς και για τους δασκάλους που θα ήθελαν να συνθέσουν ένα δικό τους πρόγραμμα προορίζονται οι μουσειοσκευές του Κύκλου του ψωμιού.

Στις μουσειοσκευές περιλαμβάνεται έντυπο και εποπτικό εκπαιδευτικό υλικό.

Ελ Γκρέκο: Το μεγάλο ταξίδι. Η ψηφιακή εφαρμογή

Ψηφιακός χάρτης Ενετικών Φρουρίων της Κρήτης για παιδιά

Υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των καλοκαιρινών εργαστηρίων 2015 του Μουσείου

Δράσεις για οικογένειες

  • Εργαστήριο Χριστουγεννιάτικων κατασκευών Ευμουσία.
  • Πρόγραμμα μουσικής αγωγής για βρέφη και νήπια με τη Δέσποινα Σκανδαλάκη
  • Οικογενειακά στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης
  • Εκπαιδευτικό εργαστήρι με τη Δανάη Σύρρου
  • Εκπαιδευτικά πρωινά για όλη την οικογένεια στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης
  • ΙΜΚ ΒΑΒΥ
  • Με μια κάμερα στο Χριστουγεννιάτικο δάσος
  • Κατασκευάζουμε Χριστουγεννιάτικα στολίδια! Παιδικός Οδηγός ΙΜΚ

Εισιτήρια

  • Ολόκληρο

    5,00 €

  • Μειωμένο

    3,00 €

    Μαθητές, Φοιτητές και Άτομα άνω των 65 ετών (με επίδειξη κάρτας)

  • Ελεύθερη είσοδος

    Δωρεάν

    Παιδιά έως 12 ετών, άνεργοι (με επίδειξη κάρτας), φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Τ.Ε.Ι. Κρήτης: Ελεύθερη είσοδος

Πείτε μας την κριτική σας

Πατήστε για να βαθμολογήσετε

Με τη δημιουργία ενός λογαριασμού συμφωνείτε με τους Όρους και τις Προϋποθέσεις και την Πολιτική Απορρήτου

Δεν έχει rating ακόμα στο Google

Σας ανήκει η επίχείρηση;

Μπορείτε να αναλάβετε εσείς την ανανέωση της σελίδας της. Μάλιστα είναι ο καλύτερος τρόπος για να διαχειριστείτε και να προστατέψετε την επιχείρησή σας!!

Διεκδικήστε την τώρα!!

Αποκτήστε αυτή την εγγραφή - καταχώρηση

Ζητήστε να αναλάβετε την καταχώρισή σας για να διαχειριστείτε τη σελίδα της. Θα έχετε πρόσβαση στον πίνακα ελέγχου της καταχώρισης, όπου μπορείτε να ανεβάσετε φωτογραφίες, να αλλάξετε το περιεχόμενο της και πολλά άλλα.